Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /customers/7/5/8/sofakings.no/httpd.www/forum/Sources/Subs-Editor.php on line 900 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /customers/7/5/8/sofakings.no/httpd.www/forum/Sources/Subs-Editor.php on line 908 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /customers/7/5/8/sofakings.no/httpd.www/forum/Sources/Subs-Editor.php on line 920 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /customers/7/5/8/sofakings.no/httpd.www/forum/Sources/Subs-Editor.php on line 932 Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /customers/7/5/8/sofakings.no/httpd.www/forum/Sources/Subs-Editor.php on line 934 S.T.A.L.K.E.R. - Clear sky

Skrevet av Emne: S.T.A.L.K.E.R. - Clear sky  (Lest 2614 ganger)

morton55

• Sofakings
  • Sr. Member
S.T.A.L.K.E.R. - Clear sky
« på: November 19, 2008, 21:28:32 »
Vil komme med en liten rewiew av et spill jeg har fått virkelig sansen for og spilt mye den siste uka.
Det dreier seg om Stalker Clear sky, og egentlig snakker jeg her om to spill, da Stalker Clear Sky er det andre spillet i Stalker-serien og en prequel til det første, altså handlingen foregår før hendelsene i Stalker - Shadow of Chernobyl (SoC) som kom ut for to år siden.

Begge spillene er meget bra spill, og da snakker jeg om singleplayer delen. Har ikke engang spilt multiplayer på noen av spillene, bare hørt at den delen av spillene suger.

Singleplayer, derimot, gir en unik opplevelse hvor den triste stemningen henger som et slør over de ugjestmilde omgivelsene. SoC startet ut som et fantanstisk spill, og Clear sky har fulgt opp 100 %.

Det er enorme områder å utforske, alt til fots, da alle kjøretøy bare er noen forlatte rusthauger.
Det er radioaktiv stråling man må passe seg for, ellers tapper det ut livet ditt langsomt, men sikkert. Det er også noen merkelige fenomener som heter anomalier, som er pene å se på, men om man kommer for nærme, tar det livet av deg på en ganske voldsom måte. I tillegg er det mutanter av forskjellige slag, både mennesker og dyr, som har blitt deformert og ødelagt av radioaktiv stråling. Noen er riktig harde motstandere, ja til og med usynlige.

Så har man menneskene i spillet som har delt seg opp i fraksjoner som er mer eller mindre i krig mot hverandre. Man må ta parti med en av dem eller prøve å holde seg nøytral så lenge som mulig.
Man får etterhvert bedre våpen ved å ta over våpnene til døde motstandere eller kjøpe seg det. I Clear sky kan man også modifisere våpnene så de blir meget treffsikre og enkle å håndtere. Spillene blir artigere jo lenger inn i spillet man kommer, noe som skyldes de utrolig gode våpnene man etterhvert får. Man blir etterhvert en supersoldat som totalt ruler selv om man møter elitesoldater med exoskeleton armor.
I SoC er det i alt fem forskjellige, alternative avslutninger, i alle fall som jeg vet om. Noen sier det er enda flere. I Clear sky er det bare en, men der får man svar på endel ting fra det første spillet, bl. a. hvorfor det starter som det gjør.

Et av de mest imponerende aspektene ved spillet er de realistiske kartene. En del av spillet foregår i Pripyat, den aller nærmeste byen til Chernobyl-kjernekraftverket. Den er i dag en ubeboelig spøkelsesby hvor radioaktiviteten er podet inn i den minste gresstust. Her er miljøet gjengitt til den minste detalj, og helt etter hvordan det ser ut i virkeligheten.
Så for en stund siden et tv-program fra Pripyat, hvor en gal journalist vandret rundt i byen med en geigerteller som spraket nesten konstant. Det rare var at jeg kjente meg igjen fra spillet! Hadde liksom vert der selv! Kjente selvfølgelig igjen det store, rustne pariserhjulet, som står der midt i byen som et makabert, forlatt monument, men også de stygge boligblokkene og gatene med skrot og søppel overalt.
Forøvrig har også COD 4 singleplayer en sekvens hvor handlingen foregår i Pripyat, også her med pariserhjulet på plass.

På minussiden er at spillet inneholder endel irriterende bugs, hvorav de fleste ble fikset i patchen som kom nesten samtidig med spillet, men det er fremdeles langt fra feilfritt.
Alt i alt gir spillopplevelsen så mye artig spilling at man bærer over med bugsene uten problemer.
Har spilt gjennom SoC fire eller fem ganger, og det er meget sjelden jeg spiller et spill så mange ganger.

Kan anbefales til de som liker spill med skikkelig singleplayerdel!

SofaKings*Arild*

• Sofakings
  • Forumspamer
Re: S.T.A.L.K.E.R. - Clear sky
« Svar #1 på: November 19, 2008, 23:31:16 »
Takk for den gode sitrap fra STALKER....  Savner et spill hvor man kan rusle litt rundt å utforske. Hore noen fiender, og ta det med ro etterpå.
Den sinteste i krig, er den som ikke sloss!

Soffakongen

• KL
  • Administrator
  • Spamkråke
  • BF4 nick: Soffakongen
« Svar #2 på: November 19, 2008, 23:39:31 »
Jeg har et stalker spill som handler om stråling og mutanter, husker ikke hva det het (sansynligvis SoC). Kjempe kult spill, men jeg har helt glemt det bort, kommer til å ta det frem snart  ;D

kenander

• Administrator
  • Spamkråke
    • Kenander.com
« Svar #3 på: November 20, 2008, 00:41:46 »
Hadde helt glemt Stalker, har jo det liggende i skuffen og har ikke akuratt spillt det mye. Skal dra det fram å innstalere det for det er kanskje litt mer variert en det FARCRY2 er..

Men en ting jeg kan bekrefte er at MP suger så det er ingen vits å kjøpe spille for den del..

Soffakongen

• KL
  • Administrator
  • Spamkråke
  • BF4 nick: Soffakongen
« Svar #4 på: November 21, 2008, 03:53:49 »
Hadde helt glemt Stalker, har jo det liggende i skuffen og har ikke akuratt spillt det mye. Skal dra det fram å innstalere det for det er kanskje litt mer variert en det FARCRY2 er..

Men en ting jeg kan bekrefte er at MP suger så det er ingen vits å kjøpe spille for den del..
Er det SoC vi har kenneth? jeg hvet vi har det samme spillet!

kenander

• Administrator
  • Spamkråke
    • Kenander.com
« Svar #5 på: November 21, 2008, 04:07:38 »
Jupp, det er det første Stalker spillet som kom ut.